Hämtpris: 100 kr. Postens frakt tillkommer.
(gäller inom landet, med reservation för ändringar).
Utrikes försändelser enligt gängse taxa.
Pris 100 kr
+ ev frakt
Låtlista
Katrinas schottis
Slängpolska efter Gammelbo-Lars
Dôv-Antes vals
Hultkläppens frieripolska
Tösavalsen
Polska efter Hultkläppen
Gränsforsvalsen
Skörda linet
Polska efter Helmer Larsson
Rävstabäckens brus
Hôschtlåten
Stormarchen
Polska efter Jonke i Lônne
Polska efter Pusten
Gånglåt från Norrgimma
Hultens vals
Polska efter Hans-Erik sör i tômten
Katrinas polkett
Sammels Jon-Eriks polska
Bytt-Lasses brudmarsch
Produktionsdata
Inspelad på Lillbergsgården i Ilsbo 25-26 februari och 25-26 mars 2006 av P-O Larsson och Pär Forsberg med bidrag från studieförbundet Bilda i Söderhamn.
Mixning: P-O Larsson, Kaisa Abrahamsson och Thomas von Wachenfeldt
Med viss tvekan lägger jag på CD:n Viller från Nordanstigs spelmanslag. Har
alltid svårt för spelmanslag. Kul att spela med, men att
lyssna... jämntjock ljudmatta, understundom hyggligt samspel, allför ofta
inte alls. Speciellt på skiva, där någon slags kollektiv tanke ofta
förstärkt det jämntjocka.
Här kommer då Nordanstigs från trakterna runt den
Östska byn Bergsjö i Hälsingland med sina enorma spelmän. Men så händer det
att jag inte kan sitt still och finner mig plötsligt le. Redan efter några
låtar åker fiolen fram, här vill man vara med.
Då gör Nordanstig rätt. De lämnar det heliga kollektivet och släpper fram
O'tôrgs Kaisa Abrahamsson tillsammans med läckert munspel av Hans Ederborg i
den vackra Tösavalsen.
Och så fortätter det. I spelmanslaget finns en rad skickliga spelmän förutom
O'tôrgs-Kaisa namn som Jon-Olov Woxlin, Lennart Eriksson, Thomas och Magnus
von Wachenfeldt. Nordanstigs spelmanslag förstår att använda detta och gör
en omväxlande, underhållande skiva med låtar ur den hälsingska låtskatten.
Roger Thorén
Recension i Hälsingelåten, nr 3, 2006
Jag säger bara: Norrhälsingland kommer!
Det är uppfriskande att höra ett spelmanslag som inte tar efter andra utan håller
sin alldeles egna stil. Den stilen är verkligen alldeles egen - jag har hört liknande
tongångar i nya skivor från landskapets
norra delar. Det säger en att det finns en
skillnad, och den skillnaden har man begripit att slå vakt om. Den ger mångfald i
stället för likriktning i vårt folkmusikrika
landskap. Både låtarna från de norra delarna av Hälsingland och sättet att framföra
dem är annorlunda och spännande.
För 15 år sedan (1991) gav Hälsinglands
Spelmansförbund ut ett kassettband som
hette "Allspelslåtar från Hälsingland"
plus medföljande häfte med alla ingående
låtar. Redan då rycktes man med av Nordanstigs frejdiga spel som mycket skilde
sig från hur övriga Spelmanslag lät här i
Hälsingland. (Mycket har förstås ändrats
sen dess!)
O'torgs Kaisa Abrahamsson ledde laget
på den kassetten och gör så även på denna
nya CD. CD:n tillägnas Helge Nilsson
(det är hundra år sen han föddes) som
startade verksamheten 1952. 1982 fick
laget Lennart Eriksson som ledare, och
han lade stor vikt vid rytmen och att det
skulle gå bra att dansa till musiken. Det är
en strävan som också kännetecknat senare
ledare, inte minst O'torgs Kaisa som lett
laget sen 1998.
Denna CD är inte bara en uppvisning
i dansant och frejdigt spel; skivans alla
tjugo låtar är mycket omväxlande och ger
utsökta prov på lagets förmågor. T.ex.
i Rävstabäckens brus av Viktor Öst; en
typisk bravurlåt som var så populärt förr i
tiden när man ville imponera på varandra
- och på publiken förstås! Här spelas den
också kul nog på det sätt som man kan höra
i gamla inspelningar - snabbt, nervigt och
faktiskt virtuost av två unga killar; Jon-Olov Woxlin och Magnus von Wachenfeldt
på fioler.
Och Thomas von Wachenfeldts
känsliga gitarrspel i Tösavalsen tillsammans med bara munspel och fiol (Hans
Ederborg och Kaisa).
Det är även roligt att höra de gamla kluriga mollpolskorna från Norrhälsingland
med sin alldeles egna stil! Inte förvånande
förekommer också flera av traditionsbärerskan Katrina Lundstedts trallade låtar
på denna CD.
Nånting som jag ofta hänger upp mig
på är kompet. Finns det något värre än ett
okänsligt komp som dunkar på likadant i
varenda låt? Det är förvisso sällan man hör
det i nutida inspelningar med folkmusik,
men desto oftare i "buskarna" och även
på scen, när mindre nogräknade grupper
uppträder. Det här gänget faller inte för
sådant och i den här CD:n har man ett fint
och varierat komp som anpassar sig till
låtens karaktär och är tyst när så behövs.
Ytterligare ett plus. Tack for det!
Läs gärna mer om detta intressanta spelmanslag på www.fiolenmin.nu som är en
bra och innehållsrik hemsida.
Siv Laine En av lagets medlemmar, konstnären Rose-Marie Klintman, har gjort det fina omslaget.
Internationell spridning:
Xiaoling heter en kinesiska som var här i Sverige och gjorde sin Masterutbildning. Eftersom min son läser kinesiska fick han som uppgift att vara mentor åt henne och visa henne svensk kultur. Han tog henne till Norrbostämman och där köpte de er skiva. Hon har nu tagit med sig den till Kunming i sydvästra Kina där de spelar den på en karoke-bar som hennes föräldrar har.
Han som "spelar" heter Li Zhili och hans fru Ma Cehui.
Visst är det märkligt hur det blir ibland. Hoppas ni får lika roligt åt den lilla filmen som jag har.
Hört på annandag jul (2006) i Borr, Ljusdal; I Sydvästra Kina, i staden Shaoling, finns det en Karaoke-bar som spelar musik från skivan Viller varje dag!
En svensk kille har en kinesisk flickvän vars föräldrar äger baren.
Vår musik är lika bra "World Wide"!!!!!!
Staffan
Semesterhälsning från Staffan 2006-07-05: "Skivan är redan så berömd att Fransmännen,
eller möjligen vikingaättlingarna i Normandie,
uppkallat en ort efter skivan!!!!!
Och för all del även en efter Henque Larsson)"